خودرو

وقتی باتری ماشین خالی میشود چکار کنیم؟


باتری خالی ماشین می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. به همین علت خرابی و تخلیه شارژ باتری خودرو شایع‌ترین دلیل تماس با امداد جاده‌ای است. با سرد شدن هوا، احتمال اینکه رانندگان با باتری خالی روبرو شوند، زیاد می‌شود.
علاوه بر هوای سرد، در بسیاری مواقع دیگر هم احتمال وقوع چنین مشکلی اصلا کم نیست. اگر از خود می‌پرسید وقتی باتری ماشین خالی میشود چکار کنیم، باید این نوید را بدهیم نکات و ترفندهایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا ماشین را روشن کنید و خود را به یک تعمیرکار برای تعویض باتری یا رفع عیب برسانید.

برخی از دلایل رایج در بحث خالی شدن باتری ماشین در اینجا آورده شده است:
• روشن ماندن چراغ‌های جلو، چراغ‌های داخلی، فلاشرها و رادیو، زمانی که ماشین خاموش است.
• استفاده از کولر زمانی که ماشین خاموش است.
• روشن نکردن ماشین برای مدت طولانی (مثلاً زمانی که در پارکینگ است).
• عدم نگهداری از باتری (مثلاً تمیز نگه نداشتن سر پایانه‌ها و سولفاته بستن بست باتری).
• خرابی دینام و عدم توانایی شارژ باتری ( دینام باتری را در حین کار شارژ می‌کند).
• هوای بسیار سرد، که باعث یخ زدن باتری و از کار افتادن آن می‌شود.

برای شارژ باتری ماشین میتوان راههای زیر را امتحان کرد:

رایج‌ترین کار بعد از خالی شدن باتری ماشین، راه‌اندازی خودرو به روش باتری به باتری است. برای این کار فقط به یک ست کابل باتری به باتری و یک ماشین دیگر با باتری سالم نیاز دارید. توجه کنید که هرگز نباید سعی کنید ماشینی را راه‌اندازی کنید که باتری آن ترک خورده و نشتی اسید دارد.
برای راه‌اندازی ایمن خودرو با روش باطری به باطری، این مراحل را دنبال کنید:
۱. کابل‌های باتری به باتری را بردارید. بهتر است همیشه یک ست کابل در ماشین خود داشته باشید. اگر کابل ندارید، باید یک فرد مهربان پیدا کنید که هم به شما کمک کند و هم کابل داشته باشد.
۲. هر دو ماشین را در حالت پارک یا خلاص قرار دهید و موتور هر دو خودرو را خاموش کنید. همچنین ترمز دستی هر دو ماشین را بکشید.
۳. یکی از گیره‌های قرمز را به ترمینال مثبت باتری خود وصل کنید. ترمینال مثبت علامت POS یا + دارد و از ترمینال منفی بزرگتر است. گیره قرمز دیگر را به ترمینال مثبت ماشین دیگر وصل کنید.
۴. یکی از گیره‌های مشکی را به ترمینال منفی باتری سالم وصل کنید.
۵. گیره مشکی آخر را به یک سطح فلزی بدون رنگ روی ماشین خود که نزدیک به باتری نیست، وصل کنید. می‌توانید از یکی از پایه‌های فلزی که کاپوت را نگه می‌دارد، استفاده کنید. بدنه گیربکس هم برای این کار مناسب است.
۶. ابتدا سعی کنید ماشین خود را روشن کنید. اگر روشن نشد، مطمئن شوید که کابل‌ها به درستی وصل شده‌اند و از فردی که کمک کرده است بخواهید موتور خود را به مدت پنج دقیقه روشن نگه دارد. سپس دوباره سعی کنید ماشین خود را روشن کنید. اگر هنوز روشن نشد، ممکن است باتری شما دیگر قابل بازیابی نباشد.
۷. اما اگر راه روش باتری به باتری جواب داد و ماشین شما روشن شد، موتور خود را خاموش نکنید! حداقل به مدت ۱۵ دقیقه رانندگی کنید تا باتری را شارژ کنید. اگر ماشین دفعه بعد که از آن استفاده می کنید روشن نشود، باتری شارژ نگه نمی‌دارد و نیاز به تعویض دارد.

هُل دادن ماشینی که باتری آن خوابیده است، اصلا درست نیست؛ چراکه ممکن است بعد از رها کردن کلاچ، موتور تسمه تایم رد کند و سوپاپ‌ها کج شوند‌. با این حال اگر مجبور بودید، ماشین را در دنده دو بگذراید و پدال کلاچ را فشار دهید، سپس از چند نفر بخواهید خودرو را هل دهند. همین که ماشین کمی دور برداشت، پدال کلاچ را رها کنید تا موتور روشن شود. توجه کنید که ماشین با گیربکس اتوماتیک را هرگز هل ندهید!!

اگر یک دستگاه جامپ استارتر در خودرو داشته باشید، می‌توانید ماشین را به کمک آن روشن کنید و به تعمیرگاه برسانید. بعد از اتصال صحیح کابل‌های دستگاه به باتری، می‌توان ماشین را استارت زد.
به یاد داشته باشید که تعویض باتری درنهایت ضروری است. تأخیر در تعویض باتری می‌تواند آسیب‌های جدی به خودروی شما وارد کند.

اگر موتور خودرو شما به خصوص در هوای سرد به سختی روشن می‌شود، ابتدا روغن موتور را از لحاظ سیالیت یا میزان آن در موتور مورد بررسی قرار دهید. با سرد شدن هوا، روغن موتور شما گرانروی بیشتری دارد و کندتر حرکت می‌کند. همین مورد این باعث می‌شود وسیله نقلیه شما به انرژی اضافی از باتری جهت استارت نیاز داشته باشد و اگر باتری کمی فرسوده یا ضعیف باشد، نتواند موتور را استارت بزند. خصوصا که خود باتری خودرو هم در آب‌وهوای سرد معمولا دچار مشکل می‌شود.
روغن موتور کثیف، فاسد شده و تاریخ گذشته هم می‌تواند فشار بیشتری به باتری شما وارد کند. پس اطمینان از داشتن روغن موتور تازه و سالم، می‌تواند در عملکرد بهتر باتری مؤثر باشد. به خصوص اگر در هوای سرد موتور خوب استارت نمی‌خورد، می‌توان با استفاده از یک المنت برقی یا شعله کوچک زیر کارتر را گرم کرد تا شاید با داغ شدن روغن موتور، باتری بهتر بتواند ماشین را روشن کند.

وقتی متوجه می‌شوید که باتری ماشین شما خالی شده است، به طور طبیعی نیاز به تعویض یا شارژ مجدد باتری دارید. زمانی که خودرو روشن نمی‌شود، قاعدتا رسیدن به تعمیرگاه دشوار است. در این موارد، همان‌طور که اشاره کردیم، یک راه‌اندازی ساده به کمک روش باتری به باتری می‌تواند عالی باشد. اگر کسی در اطراف شما حاضر به کمک نشد، به یک دوست زنگ بزنید تا با ماشینش پیش شما بیاید و به کمک آن باتری به باتری را انجام دهید.
راه‌اندازی باتری به کمک یک دوست قطعا آسان‌تر از درخواست از افراد غریبه است. تنها چیزی که نیاز دارید یک مجموعه کابل باتری به باتری و یک خودرو با باتری سالم است.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، با داشتن جامپ استارتر خودتان به تنهایی می‌توانید باتری ماشین را به صورت ایمن راه‌اندازی کنید. البته، معمولا چنین دستگاهی درون هر خودرویی یافت نمی‌شود و بدون یک ماشین روشن هم دسترسی به آن آسان نیست.
به هر حال این باتری‌های قابل حمل، که به صورت جداگانه هم قابل خرید هستند، دارای کابل‌های مخصوص و قدرت کافی برای راه‌اندازی اکثر باتری‌های ماشین خواهند بود. کافی است دستورالعمل‌های اتصال آن به باتری ماشین را دنبال کنید تا بتوانید باتری را شارژ کرده و ماشین را روشن کنید.

یک باور غلط رایج این است که هوای سرد عمر باتری ماشین را کم می‌کند. در واقع هوای سرد واکنش شیمیایی الکترولیت که انرژی باتری را تامین می‌کند، کُند خواهد کرد. به همین دلیل، در سردترین ساعات روز است که باتری بیشترین فشار را تحمل می‌کند و ضعیف ظاهر می‌شود. در این مواقع یعنی زمانی که هوا به شدت سرد است، شاید بشود با دادن کمی زمان به ماشین برای گرم‌تر شدن، خودرو را با همین باتری استارت زد. البته اگر عجله دارید و از مباحث فنی خودرو سردر می‌آورید، پس باتری را جدا کرده و در یک مکان گرم قرار دهید تا زودتر به دمای نرمال برسد.
با وجود این حتی اگر ماشینتان هم روشن شد، به این معنی نیست که باتری سالم است. بدون تعویض به موقع باتری فرسوده، احتمالا صبح روز بعد دوباره با باتری خالی مواجه خواهید شد. بنابراین اجازه دهید یک متخصص باتری را بررسی کند و در صورت نیاز یک باتری جدید تهیه کنید.

خوردگی و سولفاته بست و پایانه‌های باتری نیز می‌تواند از روشن شدن ماشین، به خصوص در روزهای سرد جلوگیری کند. سولفاته و رسوبات زاید انرژی باتری را تخلیه و در عین حال توانایی آن برای دریافت شارژ را محدود می‌کند. برای این منظور، می‌توانید بست باتری را به صورت کامل تمیز یا تعویض کنید. از محکم شدن بست های باتری هم اطمینان پیدا کنید.

اگر با وجود انجام کارهایی که بعد از خالی شدن باتری باید انجام دهید، هنوز هم باتری ماشین مشکل دارد، ممکن است وقت تعویض آن رسیده باشد. همچنین امکان دارد مشکلی در دینام، سیستم استارت یا خرابی یکی دیگر از اجزا رخ داده باشد. در این صورت، نیاز به مراجعه به یک برقکار خودرو برای بازرسی باتری، سیستم استارت و … خواهید داشت.
شاید دیگر مطالب ما را هم بپسندید:
مقایسه خودرو
ایمن سازی خودرو
دلیل خاموش شدن خودرو بعد استارت زدن

نویسنده: حسین باباپور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا