خودرو

تکذیب معامله حواله خودروی جانبازان

دنیای اقتصاد :

بازار سیاه معاملات حواله خودروهای وارداتی در حالی از ماه‌ها قبل شکل گرفته و در این بین، حواله خودروهای جانبازان نیز به چشم می‌آید که مدیر کل تسهیلات و رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران، این خرید‌وفروش‌ها را از اساس تکذیب کرد. میثم اروز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم گفته که «وقتی هنوز حواله‌ای صادر نشده و خودرویی وارد نکرده‌ایم تا قیمت‌گذاری شود، دقیقا چه چیزی خرید‌و‌فروش می‌شود؟» به گفته وی، تماس‌هایی از طرف جامعه ایثارگری انجام شده که می‌گویند دلالان تماس می‌گیرند و آنها برای فروش حواله خودرویشان با قیمت‌های چندمیلیاردی، تحریک می‌کنند؛ هدف دلالان دامن زدن به اخبار دروغ خریدوفروش حواله خودروی وارداتی است.
وی گفته که «از همه جانبازانی که با چنین تماس‌هایی مواجه می‌شوند، می‌خواهیم به مراجع قضایی یا بنیاد شهید گزارش دهند تا موضوع پیگیری شود.» اروز اما با اشاره به برخی آگهی‌های دروغ در سایت‌های خریدوفروش، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم به‌زودی این آگهی‌ها نیز جمع شود و تذکر جدی به این سایت‌ها داده خواهد شد. اظهارات مدیر کل تسهیلات و رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در حالی است که در ماه‌های پایانی سال گذشته آگهی‌های زیادی در سایت‌ها با موضوع فروش حواله خودروی وارداتی جانبازان منتشر شد، آن هم با قیمت‌هایی نجومی.
بازار حواله خودروهای جانبازان آنقدر داغ شده بود که برخی برای فروش حواله خود به‌نوعی مزایده گذاشته‌ بودند. به عنوان مثال، در یکی از آگهی‌ها، قیمت پایه حواله یک خودروی وارداتی ۳۰هزار یورویی، دومیلیارد و ۵۰۰میلیون تومان لحاظ شده بود و مالک آن عنوان کرده بود که حواله را به بالاترین قیمت پیشنهادی می‌فروشد. در یکی دیگر از این آگهی‌ها، برای حواله یک خودروی مدل ۲۰۲۴ مخصوص جانبازان، قیمت سه‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان پیشنهاد شده بود. مالک این حواله تاکید کرده بود که  مجاز به واردات خودرو تا سقف ۲۵هزار یورو است. وی این را هم  عنوان کرده که خریدار حواله می‌تواند خودروی دلخواه خود را (تا سقف ۲۵هزار دلار) انتخاب کند. در آگهی دیگری نیز قیمت حواله یک خودروی وارداتی تا سقف ۳۰هزار یورو، چهارمیلیارد تومان پیشنهاد شده است.
دامنه قیمت‌ها در مقطعی گسترده‌تر هم شد، تا جایی که گفته می‌شد برای خودروهای لوکس مانند بنز، قیمت حواله‌ها به بالای ۱۰میلیارد تومان رسیده است. مالکان این حواله‌ها معتقد بودند هر کس خودروهای موردنظر را وارد کند، می‌تواند آنها را دو تا سه برابر و شاید هم بیشتر از پولی که برای خرید حواله‌شان هزینه می‌کند، قیمت گذاشته و بفروشد، زیرا واردات خودروهای غیربرقی بالای ۲۰هزار دلار (و تا سقف ۳۵هزار دلار) برای جانبازان مشمول آزاد است و برای عموم ممنوع.
البته بررسی‌های اخیر سایت‌های آگهی‌دهنده نشان می‌دهد آگهی‌های مربوط به حواله خودروی جانبازان بسیار محدود شده است، هرچند این موضوع الزاما نمی‌تواند به معنای پایان این بازار سیاه باشد. در واقع درست است که هنوز حواله‌ای به صورت فیزیکی صادر نشده و جانبازان مشمول، خودرویی وارد نکرده‌اند، اما خرید و فروش امتیاز خودروی مخصوص جانبازان به صورت صوری و غیررسمی، اتفاق بعید و غیرممکنی نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا