خودرو

لزوم برنامه ریزی به جای وعده درمانی در خودروسازی کشور


کم تر از ۱۰ روز به پایان سال ۱۴۰۲ مانده است و وضعیت بازار خودرو هیچ تغییری نکرده است. این وضعیت به شدت ضرورت و لزوم برنامه ریزی به جای وعده‌درمانی را در صنعت خودروسازی کشور گوش‌زد می کند؛ امری که چندان از سوی مسئولان جدی گرفته نمی شود.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سال گذشته در چنین اوقاتی، وزارت صمت فکر می کرد که توانسته است به سلامت از حواشی و به آرامی از تلاطم های بازار خودرو عبور کند. وزیر وقت صمت نیز فکر می کرد می تواند با استفاده ابزاری از واردات خودرو و همچنین عرضه های یکپارچه در سامانه فروش، برنامه هایی را که مدنظر دارد اجرا کند. فاطمی امین در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود نیز به این نکته ها اشاره کرد که با واردات خودرو و افزیش تولید علاوه بر نزدیک شدن به چشم انداز ۱۴۰۴، بازار خودرو به تعادل رسیده است و شاهد افزایش رقابت، کیفیت و کاهش قیمت ها شد. همچنین وزارت صمت برخلاف دستور صریح رئیس جمهور مبنی بر برچیدن بساط قرعه کشی، به بهانه عرضه های گسترده و حجیم، سامانه یکپارچه را راه اندازی و تمام خودروسازان را ملزم به حضور در آن کرد. در همین حال، شایعه ها مبنی بر افزایش شدید قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ در سال جدید، وضعیت بازار و احتمال ورود خودروهای وارداتی و تکانه های شدید قیمتی، بیش از یک میلیون نفر را به ثبت نام در این سامانه وادار کرد. نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر هم با اعتماد به سخنان وزارت صمت در تاریکی اقدام به ثبت نام کردند تا شاید بعد از ۵ سال جزء اولین افرادی باشند که خودروهای صفر وارداتی غیر چینی سوار می شوند.
این وضعیت باعث شد وزارت صمت نتیجه را محصول تفکر و عملکرد خود بداند. در این شرایط، فاطمی امین در چند نوبت مدعی شد که تا پایان خرداد ماه ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی به کشور خواهد آمد. اتفاقاتی که بعدها رخ داد نشان داد که تمام حرف ها و ادعاهای وزیر صمت صرفاً وعده بوده است، یعنی به جای این که اصلی ترین نهادی که وظیفه اش هدایت صنعت کشور براساس واقعیت ها، زیرساخت ها و توانمندی ها حرف بزند، صرفاً برای آرام نگه داشتن بازار و تکیه بر احتمالات سعی کرده است فضای آینده را مثبت نشان بدهند. امری که تا امروز نه تنها نتیجه ای دربر نداشته است، بلکه در بهترین حالت می توان گفت تا یکی دو ماه آینده در نهایت، ۳۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد؛ یعنی تقریباً یک هفتم ادعای وزارت صمت. البته در حال حاضر، وزارت صمت خود را مسئول پاسخ دهی به کارهای متولیان سابق نمی داند، اما آیا این برای مردمی که یک‌سال با نگرانی، امیدوار بوده اند، جواب قانع کننده ای به شمار می آید؟
بنابراین به نظر می رسد در سال جدید و با انتقال مشکلات از سال ۱۴۰۲ به ۱۴۰۳، وزارت صمت حداقل یک کار درست انجام بدهد و از برنامه ریزی به جای خبرسازی و وعده درمانی استفاده کند. اگر قرار بود با کارنامه سازی و تولید انبوه خبر کسی ماندگار شود و به صدارت و مدیریتش ادامه بدهد، هنوز فاطمی امین وزیر و تیموری نیز مدیرعامل سایپا بودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا