خودرو

بهترین برندهای خودرویی چینی، آمار فروش جهانی خودروهای چینی در سال ۲۰۲۳ + جدول فروش


با پایان سال ۲۰۲۳ میلادی، آمارهای فروش جهانی برندهای مختلف خودرویی در بازارهای جهانی منتشر شده اند. البته قبلاً آمار فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۳ را در خودروبانک منتشر کرده بودیم و حال تحلیلی جداگانه از آن جدول بزرگ را برای شما مخاطبین آماده کرده ایم. آماری مهم که نشان می دهد کدام یک از برندهای خودرویی چینی در بازارهای جهانی موفق بوده اند و توانستند در سال ۲۰۲۳ میلادی فروش جهانی قابل دفاعی را ثبت کنند. شاید بهتر باشد که ابتدا یک نگاه کلی به جدول انتهای این مطلب بیاندازید و سپس به همین نقطه بازگردید تا تحیلی و بررسی مختصری از فروش جهانی برندهای مطرح و همچنین برندهای حاضر در بازار خودرویی کشور را داشته باشیم.

آنچه در سال ۲۰۲۳ توانست بسیار شوکه کننده باشد، آمار فروش بیش از ۲.۸ میلیون خودرویی BYD در بازارهای جهانی بود که باعث شد خود را تا ۱۰ برند پرفروش خودرویی در سال ۲۰۲۳ بالا بکشد. حتی فروش محصولات بی وای دی توانست از تسلا آمریکایی نیز سبقت بگیرد و جام غرور را به باشگاه خود بیاورد. این شاید البته اول راه باشد و سرمایه گذاری عظیم BYD بر روی خودروهای برقی و هیبریدی و همچنین پشتوانه و حمایت های دولتی از خودروسازان چینی، نشان از رسیدن این خودروساز خصوصی به اعداد بزرگ تری در سال های آینده است. حتی بعضی از کارشناسان بر این عقیده هستند که در سال های نه چندان دور، خودروهای برقی و هیبریدی به صورت کامل در دستان خودروسازان چین است اما باید ببینیم که عکس العمل رقبای گردن کلفتی مثل فولکس واگن و تسلا و مرسدس بنز چطور خواهد بود و بی شک این رقابت در سال های آتی دیدنی تر می شود.

شاید مهم ترین برند چینی در بازار ایران، محصولات مختلف چری باشد که در نام های مختلف از جمله ام وی ام و فونیکس به بازار ایران آمده اند و حتی زیربرندهایی مثل جتور و اکسید نیز با نام های متفاوتی در بازار ایران حاضر هستند. چری توانست در سال ۲۰۲۳ عنوان بزرگ ترین صادرکننده خودرویی چین را به دست آورد و به نظر می رسد که کماکان تمرکز این خودروساز بر روی بازارهای رو به رشد مثل ایران، برزیل و روسیه است و حتی با سرمایه گذاری و تغییر سیاست ها، زیربرندهای جدیدی مثل اومودا و جیکو نیز متولد شده اند تا بتوانند سهم بازار بیشتری را از این بازارها بدست آورند.

شاید باید گفت که تنها برند خودرویی چینی که توانسته به خوبی خود را در بازارهای اروپایی نشان دهد و فروش نسبتاً خوبی را در قاره سبز تجربه کند، برند دو رگه MG باشد. قطعاً پشتوانه قدیمی و انگلیسی MG بسیار به این خودروساز کمک کرده و حضور در انگلستان، طراحی های پخته تر و سرمایه گذاری و سیاست های صحیح و مستمر باعث شده تا براحتی بتوانید در بازارهای شلوغی مثل ایتالیا و یا فرانسه خودروهای مختف MG را مشاهده کنید. این حضور نه تنها برای ام جی بسیار جذاب و غرور آفرین است، بلکه توانسته تا با فروش بهتر خود را به رده ۶ ام خودروسازان چینی برساند و شاید در سال های آینده رقم تولید خود را میلیونی کند.

شاید دومین برند خودرویی چینی که سال هاست به صورت مستمر در خاک ایران حاضر است، خودروسازی JAC باشد که با بازگشت تحریم ها با نام KMC به بازار ایران عرضه می شود. خودروسازی که اگرچه رشد عجیبی مثل بی وای دی، چانگان و یا وولینگ را تجربه نکرد، اما توانسته هر سال با رشد اندک، ثبات سالیان گذشته خود را تکرار کند و به نظر می رسد که جک JAC می خواهد آهسته و پیوسته روند رو به رشد خود را حفظ کند و به آهستگی خود را به بالای این جدول نزدیک کند.

اگر به پایین جدول نگاهی بیندازید، چند برند و نامی به چشم می خورد که برای بازار ایران آنچنان ناآشنا نیستند. برندهایی مثل سوئیست که زمانی قرار بود محصولات آن در ایران عرضه شوند، سینوگولد که قراردادی را با سایپا جهت عرضه یک خودروی برقی امضا کرده، اما در سال ۲۰۲۳ حتی ۱۰ هزار خودرو هم نفروخته! و یا هایما که با تنها ۱۲ هزار فروش جهانی که احتمالاً اکثر آن در ایران بوده، رتبه ۶ ام را در این جدول در اختیار دارد. حتی دایون، SWM و یا فاور نیز شرایط چندان جالبی را در سال ۲۰۲۳ میلادی سپری نکرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا