خودرو

هر “گرم” تغییر وزن در فرمول یک، تفاوتی شگرف ایجاد می‌کند! /عکس

هرسال بیست راننده و ده تیم برای کسب عنوان قهرمانی جهان مسابقه می‌دهند. این، مسابقات فرمول یک است که در یک خط خلاصه شده است!
امیرمسعود عابدین_ فرمول یک، یک رقابت جهانی است. میلیون‌ها نفر از سراسر جهان به دلایل زیادی این ورزش را تماشا می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین چیزها در مورد این ورزش، سرعت و چابکی اتومبیل‌های F۱ است. این ماشین‌های مسابقه می‌توانند به ‌سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست یابند!
در حالی که تماشای رقابت رانندگان با یکدیگر برای کسب مقام برنده لذت‌بخش است، علم، مهندسی و نوآوری پشت ساخت خودرو به همان اندازه جذاب هستند.
در اینجا ما سعی می‌کنیم که فاکتورهای مهندسی مختلفی که در سرعت اتومبیل‌های F۱ نقش دارند، ازجمله آیرودینامیک، قدرت موتور و سایر تکنیک‌های مهندسی نوآورانه را درک کنیم. هر تیم F۱ تلاش می‌کند تا عملکرد خودروهای خود را در این زمینه‌ها بهینه کند تا برتری رقابتی نسبت به رقبای خود کسب کند.

ایمنی راننده در فرمول یک از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مواد مورد استفاده در اتومبیل‌های F۱ با دقت بسیار بالایی انتخاب می‌شوند. مقررات بسیار سختگیرانه ای در مورد نوع مواد مورد استفاده برای اطمینان از ایمنی راننده وجود دارد. با این حال، مواد مورد استفاده نیز باید عملکرد خودرو را بهبود بخشد.
پیشرفت‌های تکنولوژیکی در مواد باعث شده تا خودروهای F۱ سریع‌تر، ایمن‌تر، بادوام‌تر و سبک‌تر از همیشه شوند. متریال به کار رفته، خودرویی با وزن کمتر، شتاب، سرعت و چابکی بهبودیافته‌ای را ارائه می‌دهد و درعین‌حال ایمنی راننده را تضمین می‌کند.
متداول‌ترین ماده مورد استفاده در خودروهای F۱، کامپوزیت‌های فیبر کربنی است که حدود ۸۰ درصد از خودرو را تشکیل می‌دهند. کامپوزیت‌های فیبر کربن مزایای متعددی مانند استحکام بالا و وزن کم دارند.

به دلیل نسبت استحکام به وزن بالا، مواد دیگری مانند تیتانیوم برای ساخت اجزای حیاتی مانند سیستم تعلیق و گیربکس و یا منیزیم در ساخت بدنه و چرخ گیربکس، به دلیل سبکی و استحکام بالا استفاده می‌شود. مونوکوک خودرو بسیار قوی و مستحکم است تا از راننده در هنگام تصادف محافظت کند. این قسمت همچنین برای اطمینان از اینکه سرعت خودرو تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرد، سبک وزن طراحی شده است.
از مواد خاصی مانند کولار و سایر الیاف آرامید برای ساخت تجهیزات محافظ مانند کلاه ایمنی و لباس راننده برای بهبود ایمنی استفاده می‌شود. این‌ها مواد سبک‌وزنی هستند که بدون اضافه کردن وزن زیادی به خودرو، از راننده محافظت می‌کنند. وزن خودرو فاکتور بسیار مهمی است، چرا که حداقل وزن یک خودرو فرمول ۱ با احتساب راننده و بدون سوخت، ۷۹۸ کیلوگرم است. بنابراین، هر گرم بیش از این می‌تواند تفاوت ایجاد کند.
جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.
۲۲۷۳۲۲

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا