خودرو

آخرین اخبار واردات خودرو (فروردین ۱۴۰۳)

None

آزادسازی واردات خودرو از آن دسته مسائلی است که از سال ۱۳۹۷ تاکنون بین مجلس، دولت و بازار خودرو در حال رفت و آمد بود. در نهایت ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱، رئیس مجلس شورای اسلامی قانون واردات خودرو را برای مدت ۵ سال، جهت اجرا به دولت ابلاغ کرد.
پس از گذشت چندماه از ابلاغ قانون واردات خودرو، روز ۳ شهریورماه، جزئیات مصوبه واردات خودرو توسط هیات وزیران تصویب شد و معاون اول رئیس جمهور مصوبه نهایی را به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد. جزئیات این آیین‌نامه به شرح زیر است:
آیین‌نامه واردات خودروهای صفر در تاریخ ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ اصلاح و تصویب شد. بر همین اساس:
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، در بخشنامه‌ای از کاهش سود بازرگانی واردات برخی خودروهای سواری خبر داد. بر این اساس:
شرایط شرکت‌های واردکننده انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ سال ابلاغ شد. بر این اساس:

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط برخی منابع، برخی شرایط و قوانین واردات خودروهای دست دوم تغییر کرده است. بر همین اساس، شرایط واردات خودروهای کارکرده به شرح زیر است:
گمرک ایران، بخشنامه جدیدی را در رابطه با واردات خودرو صادر کرد. بر این اساس:
تمام خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی که از ابتدای سال ۱۳۹۱ مجوز کمیته ضوابط فنی را اخذ کرده‌اند، دارای یکسال اعتبار ثبت سفارش از تاریخ اعلام این بخشنامه هستند.
جلال رشیدی کوچی، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت غیررسمی آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را منتشر کرد. بنابر گفته‌های این نماینده:
بنابر اعلام رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت تصویب شده است.
این آیین‌نامه برای بررسی و تصویب نهایی به هیأت دولت ارسال شده است.
هیئت وزیران آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان، ویژه ۱۴۰۲ را تصویب کرد. طبق این مصوبه جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران استفاده نکرده‌اند، می‌توانند خودروهای سواری مناسب و خودکار اتوماتیک داخلی یا وارداتی مورد متناسب با وضعیت جانبازی خود را تهیه کنند.
بنیاد شهید اعلام کرد:
واردات خودروی صفر، تقریبا مدتی بعد از لغو برجام، از دستور کار خارج شد. در سال‌های بعد، همیشه موضوع واردات خودروهای نو یکی از پر بحث‌ترین موضوعات حوزه خودرو بود. سرانجام بعد از کشمکش‌های فراوان در سال ۱۴۰۱ مجلس با واردات خودروهای نو موافقت کرد تا به این وسیله بتواند عرضه و تقاضا در بازار خودرو را کنترل کند.
با آزادسازی واردات خودرو البته به صورت قطره چکانی، تعدادی خودروی جدید به بازار ایران تزریق شده است. برخی از این خودروها در پنجمین نمایشگاه خودروی تهران و برخی در سایر نمایشگاه‌ها همچون نمایشگاه خودروی شیراز، نمایشگاه خودروی اصفهان و نمایشگاه خودروی مشهد رونمایی و معرفی شدند.
با نگاهی به اسامی خودروهای وارداتی، به نظر می‌رسد با سرعت گرفتن واردات همزمان با خودروهای مونتاژی و داخلی، رونق به بازار خودرو برگردد.

(بنزینی و هیبریدی)
بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت:
شرکت نوین ماهان، شرایط فروش نبکا اسکای ول ET5 با تعداد محدود (ویژه نوروز ۱۴۰۳) را اعلام کرد.
بر اساس اطلاعیه منتشر شده، جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر، با شرایط زیر می‌توانند اقدام به خرید خودروهای وارداتی کنند:
مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت، درباره زمان تحویل خودروهای وارداتی گفت:
مدیرکل دفتر خدمات فنی مهندسی وزارت صمت، درباره خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی گفت:
واردات خودروهای کارکرده چندین بار توسط افراد مختلف مطرح شد اما هر بار با مخالفت عده‌ای مواجه می‌شد. اما با آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، بار دیگر ورود خودروهای کارکرده خارجی به کشور مورد توجه قرار گرفت. بعد از کشمکش‌های فراوان، سرانجام در بهار ۱۴۰۲، مجلس با لایحه واردات خودرو کارکرده موافقت کرد تا شاید با این روش، بازار پر تلاطم خودرو در کشور کمی آرام شود.
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، در ابلاغیه‌ای درباره پلاک‌گذاری خودروهای کارکرده خارجی اعلام کرد:
وزیر صمت، روز اول آبان ۱۴۰۲ اعلام کرد:
سازمان ملی استاندارد، در دستور‌العملی، فهرست برندهای مجاز برای واردات خودرو کارکرده را اعلام کرد. طبق این دستورالعمل، خودروهای وارداتی کارکرده باید شرایط زیر را داشته باشند:
فهرست برندهای مجاز برای واردات خودرو کارکرده به شرح زیر است:
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، روز چهارشنبه، ۴ مرداد ۱۴۰۲، مجوز واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال را برای اجرا به وزرات صمت ابلاغ کرد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه، ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودروهای کارکرده را به دولت ابلاغ کرد.
بنابر اعلام رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، تمامی خودروهای وارداتی اعم از صفر  و کارکرده، باید برای شماره‌گذاری، گواهی اسقاط داشته باشند. همچنین اعلام شده است تا زمان تصویب آیین‌نامه، در ازای شماره‌گذاری هر دو خودروی وارداتی باید گواهی اسقاط یک خودروی فرسوده ارائه شود.
سرانجام شورای نگهبان، لایحه واردات خودروهای کارکرده را تایید کرد و این لایحه به صورت قانون درآمد.
کلیات لایحه دو فوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو که شامل واردات خودروهای کارکرده است، روز دوشنبه، ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ با اکثریت آرا به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
نمایندگان مجلس تصویب کردند:
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفت:
یکی از موارد مورد اختلاف از زمان آزادسازی واردات خودرو، بستر و چگونگی عرضه این خودروها بود. در ابتدا و طبق آیین‌نامه واردات خودرو، بورس کالا به عنوان تنها بستر عرضه خودروهای خارجی معرفی شد. بارها و بارها بدعهدی‌هایی درباره آغاز عرضه این خودروها مطرح شد تا سرانجام در اسفند‌ماه ۱۴۰۱، سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به عنوان بستر عرضه و ثبت‌نام از متقاضیان شناخته شد و عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا به صورت کلی منتفی شد.
متقاضیانی که در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای دریافت خودرو چانگان درخواست داده بودند، اگر تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، مبلغ خودرو را واریز نکنند، اولویت خود را در سامانه ثبت‌نام خودروهای وارداتی از دست می‌دهند.
وزارت صمت، در اعلامیه‌ای جزئیات فروش خودروهای وارداتی را اعلام کرد:
تعرفه واردات خودرو از آن دسته مواردی است که هرساله و با توجه به حقوق ورودی کالا به کشور (بر اساس بودجه همان سال) تعیین می‌شود.
با توجه به تصویب تعرفه‌ ورودی کالا به کشور در سال ۱۴۰۰، به صورت کلی اعلام شد. با این حال اما در بند چهارم تعرفه‌های ورودی خودرو، حقوق ورودی خودروهای سواری حداقل به میزان هشتاد و شش درصد (۸۶%) ارزش گمرکی آن اعلام شد.
این درحالی است که از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور بسته شده است و در حال حاضر فقط چند شرکت خودروساز، تعدادی خودرو چینی را به کشور وارد می‌کنند.
طبق بند الحاقی (۱) تبصره (۹):
واردات خودروهای سواری نو و کارکرده برقی و هیبرید با عمر کمتر از ۵ سال در سال ۱۴۰۳ مجاز است.
تعرفه واردات خودروهای کارکرده اعلام شد:
سایر هزینه‌ها عبارتند از:
هیأت وزیران، ۲۱ خردادماه ۱۴۰۲، تعرفه واردات خودروهای سواری را اعلام کرد.
آخرین اسامی شرکت‌های واردکننده خودرو مشخص شد.
آرتا تاک موتور (مازراتی)، آسان موتور (هیوندای)، آلفا موتور (آلفا رومئو)، اطلس خودرو (کیا)، افرا موتور (ولوو)، البرز خودرودیزل سازان (هایما)، بازرگانی آراد خودروی هرمز (ABT)، بازرگانی مدیا قشم (ام‌ جی)، پرشیا خودرو (بی ام و و مینی)، توان خودرو جی (اوپل)، تولیدی خدماتی تجارت ستاره ایران (بنز)، جیلران موتور (جیلی)، خودروسازان بم (فولکس واگن)، خودروسازان راین (گریت‌وال)، خودروسازی توسعه بین‌المللی لوتوس (فیات)، رامک خودرو (سانگ یانگ)، سیف خودرو (سوبارو)، فامیلی موتور (هوندا)، مهان قشم (جگوار)، نگین خودرو (رنو).
درست از تابستان ۱۳۹۷ که واردات خودرو به کشور ممنوع شد، افزایش قیمت، نوسان قیمت خودروها اوج گرفت. از همان زمان بود که نه تنها قیمت خودروهای صفر و کارکرده خارجی، بلکه قیمت روز خودرو داخلی هم سر به فلک کشید و بازار را برهم ریخت.
در همان روزها هم بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار بر این باور بودند که اگر زمستان همان سال واردات از سر گرفته شود، تا حد زیادی از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌شود، اما واردات ماشین باز نشد که نشد و قیمت‌ها هم روز به روز صعودی شد.
حالا اما به نظر می‌رسد با گذشت بیش از چهار سال از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، شمارش معکوس برای باز شدن درهای ورود خودرو به کشور باز شده اما دیگر امیدی به بازگشت قیمت‌ها به نرخ‌های قبلی نیست. چرا که علاوه بر افزایش چندبرابری قیمت خودروهای خارجی و داخلی، نرخ ارز، به نتیجه نرسیدن برجام و تورم نیز در این میان اثر گذار است و گویی دیگر کار از کار گذشته است.
واردات روز افزون خودروهای چینی طی دهه اخیر، رقابت خرید و فروش را بیش از سایر برندها همچون خودروهای فرانسوی و کره‌ای کرده است. طی سال‌های اخیر که واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شد، خودروهای چینی اما به صوت مونتاژ توسط خودروسازان داخلی همچنان مهمان بازار خودرو ایران بودند و هستند.
از سال ۱۳۹۷ تاکنون، خودروهای چینی همچون دیگنیتی، فیدلیتی، انواع تیگو (تیگو۷ پلاس، تیگو ۸ پلاس، تیگو ۸ پرو و …)، برخی مدل‌های جک به صورت مونتاژ و اکثرا در منطقه تجاری بم (توسط مدیران خودرو، بهمن موتور و کرمان موتور) و یا خط تولید ایران خودرو و سایپا وارد کشور شد.
حالا با ,واردات خودروهای چینی به بازار خودرو، برخی کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که در صورت آزادسازی واردات خودرو به کشور، تغییر چندانی بر تعدیل قیمت خودروهای چینی ایجاد نخواهد شد. چرا که در حال حاضر این خودروها رقیب اصلی خودروهای داخلی محسوب می‌شوند و همچنان بازارشان چه در بخش خرید و فروش خودرو دست دوم و چه خرید و فروش خودروهای صفر داغ است.
آذرماه ۱۴۰۰ بود که بودجه سال آینده تقدیم مجلس شد. بودجه‌ای که در آن خبری از آزادسازی واردات خودرو نبود، اما هنوز هم امید به آزادسازی همچنان برای بازار خودرو باقی است تا شاید دولت سیزدهم نظری بر بازار خودروهای خارجی بیاندازد و قیمت‌ها نیز به واسطه ورود خودروهای خارجی تعدیل شوند.
برخی کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این باورند که سود و زیان آزادسازی واردات خودرو  یکسان است.
سال
تعداد واردات دستگاه خودرو
۱۳۹۰
۳۹.۰۰۰
۱۳۹۱
۴۴.۳۳۱
۱۳۹۲
۷۸.۶۷۳
۱۳۹۳
۷۶.۰۰۰
۱۳۹۴
۲۰.۰۰۰
۱۳۹۵
۵۲.۰۰۰
۱۳۹۶
۶۲.۰۰۰
۱۳۹۷
۱۵.۰۰۰
۱۳۹۸

۱۳۹۹


برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹، در راستای ساماندهی صنعت خودرو، طرحی را با نام «طرح تحول بازار و صنعت خودرو» به هیأت رئیسه مجلس تحویل دادند. از آنجا که واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده بود، نمایندگان تلاش می‌کردند به نحوی دوباره پای خودروهای وارداتی را به بازار خودرو کشور باز کنند.
بر اساس بند ۱۸ این طرح، هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌توانست به شرط صادرات خودرو، قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو تمام برقی و هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث (C) و بالاتر و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش مالی صادرات خود اقدام کند.
این طرح در حالی مطرح شد که در آن زمان تعداد خودروهای ناقص به دلیل عدم وجود قطعه قابل توجه بود. همچنین تحریم‌ها مانع از صادرات خودروهای ایرانی به دیگر کشورها می‌شد. بنابراین به نظر می‌رسید چنین شرطی بیشتر سنگی بزرگ برای محقق نشدن واردات خودرو باشد.
این طرح در آبان سال ۱۴۰۰، با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما تا سال ۱۴۰۱ همچنان به مرحله اجرا نرسید.
پس از قانونی شدن واردات مجدد خودرو در سال ۱۴۰۱، آیین‌نامه‌ای تحت عنوان آیین‌نامه واردات خودرو تدوین شد اما در هیچ یک از مفاد آن، خبری از شرط صادرات قطعه یا خودرو نبود.
آخرین اخبار واردات را در این قسمت بخوانید.
رئیس کل گمرک ایران:
در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری نو به ارزش ۲۲۴ میلیون دلار وارد شده است.
بر اساس دعوتنامه‌های کوشا خودرو برای منتخبان سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، قیمت نهایی کیا K5، ۲ میلیارد و ۴۶۷ میلیون و ۳۲۱ هزار تومان است.
حجت‌الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، روز ۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ گفت:
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، در دی‌ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:
بر اساس آمار گمرک ایران، درآمد گمرک در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، حقوق و عوارض واردات خودرو هزار و ۱۱۰ درصد رشد کرده است.
حقوق عوارض واردات خودرو در این بازه رمانی، ۱۳ هزار میلیارد تومان ثبت شده است.
حمید امانی همدانی، معاون سازمان برنامه و بودجه، روز ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ درباره واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ گفت:
به دلیل شرایط صف دریافت ارز و اولویت‌های کشور، ارز کمتری برای واردات خودرو تخصیص داده شده است.
مصوبه هیات وزیران درخصوص مجاز بودن وزارت کشور (فراجا) نسبت به ثبت سفارش، ورود و ترخیص ۲۰۰۰ دستگاه خودروی سواری با اولویت خودروهای برقی و ترکیبی (هیبریدی) با سود بازرگانی یک درصد ابلاغ شد.
این مقرره ۲۲ آذر ماه به وزارت کشور، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و فراجا ابلاغ شده است.
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در آذرماه ۱۴۰۲ گفت:
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، روز ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:
وزیر صمت در آبان‌ماه ۱۴۰۲ درباره وضعیت واردات خودرو گفت:
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز ۱۸ آبان‌ماه اعلام کرد:
مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت، در آبان ماه ۱۴۰۲ گفت:
جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی در پست اینستاگرامی اعلام کرد:
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در نشست خبری ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲ گفت:
طبق اعلام شرکت ایران خودرو در آینده نزدیک خودروی شاین مکس هیبریدی و بنزینی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به فروش می‌رسد.
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، درباره واردات خودرو گفت:
شورای رقابت قیمت پایه خودرو زوتی DL5 شرکت پارس خودرو را بدون احتساب هزینه‌های گمرک، مالیات و… اعلام کرد.
معاون وزیر صمت درباره منشأ ارز مورد نیاز برای واردات خودرو گفت:
قیمت خام (گمرکی) خودروهای فونیکس تیگو ۸ اعلام شد.
محمد رضوانی‌فر، رئیس‌کل گمرک ایران، گفت:
مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت، درباره آخرین وضعیت تحویل خودروهای وارداتی گفت:
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، اعلام کرد:
دایون Y7 محصول خودروسازی ایلیا مجوز شماره‌گذاری را دریافت کرد و به زودی وارد بازار خواهد شد.
جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس خبر داد:
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت:
مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت:
مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، درباره تعداد خودروهای وارداتی به کشور گفت:
احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، اعلام کرد تا اواسط مهرماه ۱۴۰۲، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به صحن دولت خواهد رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:
آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده حدودا اوایل شهریورماه ۱۴۰۲ به دولت تحویل داده شده است و در نوبت بررسی است.
قیمت خام هیوندای کرتا تیپ GL وارداتی ۱۶ هزار و ۵۰۰ یورو اعلام شده است.
این خودرو با تعرفه ۹۵ درصد وارد خواهد شد.
بنابر اعلام رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، استانداردهای محیط زیستی مورد پذیرش برای خودروهای سواری و سنگینی وارداتی به شرح زیر است:
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اعلام کرد:
عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، درباره تعرفه واردات خودروهای برقی گفت:
مدیر روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد:
محسن بزرگی، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران، درباره جانبازان واجد شرایط واردات خودرو گفت:
مصطفی آجرلو، مدیر روابط عمومی سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد:
بر اساس اصلاحیه هیئت وزیران درباره ضوابط اجرایی قانون بودجه ۱۴۰۲:
بر اساس بخشنامه دفتر واردات گمرک و به استناد مکاتبه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، تسری ماخذ حقوق ورودی و ممنوعیت واردات خودرو سواری بالای ۴۰ هزار دلار به ثبت سفارش‌های معتبر در زمان ورود به اماکن گمرکی، مناطق اقتصادی ویژه و آزاد باطل شد.
وزیر صمت درباره چگونگی وضعیت واردات خودرو گفت:
سرپرست سازمان توسعه تجارت، درباره آخرین وضعیت ترخیص خودروهای وارداتی گفت:
بر اساس اطلاعات منتشر شده، ترخیص خودروهای هیوندای اکسنت، کونا، النترا، کرتا و هیوندای توسان در آستانه ترخیص رسمی از گمرک کشور هستند.
۹۰۰ دستگاه از خودروهای مذکور در سومین هفته خردادماه ۱۴۰۲ ترخیض و به انبار شرکت واردکننده فرستاده می‌شوند.
به زودی بیش از هزار دستگاه خودرو هیوندای، بر اساس اولویت‌بندی سامانه یکپارچه فروش خودروهای خارجی، عرضه خواهند شد.
بر اساس اعلام شورای رقابت، قیمت خودرو چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ و چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ به شرح زیر است:
قیمت‌های اعلام شده مربوط به اولین محموله شرکت واردکننده است و قیمت‌های محموله‌های بعدی بر اساس مستندات و نرخ ارز برآوردشده اعلام می‌شود.
عوارض شماره‌گذاری، مالیات نقل و انتقال، بیمه شخص ثالث و سایر هزینه‌ها به این قیمت اضافه می‌شود.
سید مهدی نیازی، سرپرست وزارت صمت، درباره روند ترخیص خودروهای وارداتی گفت:
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون سامان‌دهی خودرو، درباره واردات خودرو کارکرده گفت:
بنابر اعلام منابع گمرکی، قیمت خام دو خودرو ونوسیا اعلام شد.
گمرکات کشور، قیمت خودروهای وارداتی جتا به ایران را اعلام کرد.
افرادی که برای خرید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند، منتظر تحویل اولین سری خودروهای وارداتی باشند.
قیمت پایه خودروهای وارداتی کیا که توسط کوشا خودرو به کشور وارد می‌شوند، اعلام شد.
علی تیموری، مدیر عامل سایپا گفت:
قیمت تمام‌شده چانگان CS35 پلاس در گمرگ، ۹۰۰ میلیون تومان است و با لحاظ کردن سود ۱۷ درصدی و سایر هزینه‌ها، قیمت تمام‌شده این خودرو بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.
مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت:
روز دوشنبه، ۲۲ اسفندماه، قرعه‌کشی اولویت‌بندی عرضه خودروهای وارداتی انجام شد.
بنابر لایحه بودجه ۱۴۰۲، سقف واردات خودرو ۲ میلیارد دلار خواهد بود.
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ که توسط دولت تصویب شده است، در سال ۱۴۰۲، واردات خودرو تا سقف ۲ میلیارد دلار مجاز خواهد بود.
عبدالله توکلی لاهیجانی، سرپرست دفتر صنایع صمت، درباره تعرفه واردات خودرو گفت:

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو۴۵

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا