خودرو

فناوری افزودنی آلی یا OAT در ضدیخ چیست؟


وجود OAT در ضدیخ ها می تواند از خوردگی بخش های مختلف خنک کاری و وقوع کاویتاسیون جلوگیری کند و عمر قطعلت مربوط به سیستم خنک کاری را افزایش دهد.
همان طور که می دانید ضدیخ ها در سه نوع IAT، HOAT و OAT تولید و عرضه می شوند که در میان این سه نوع، او ای تی نسبت به بقیه پیشرفته تر است. در ادامه متن به سراغ بررسی حضور OAT در ضدیخ ها می رویم و مزایای این نوع از مواد و افزودنی ها را به اطلاع شما می رسانیم.
OAT مخفف Organic Additive Technology یا به عبارتی دیگر فناوری آفزودنی آلی است. تمام ضد یخ هایی که OAT در ساختار آن ها وجود دارد حاوی کربوکسیلات (carboxylate) و تری آزول (triazole) اند که حضور چنین افزودنی هایی موجب می شود تا خاصیت ضد خوردگی و ضد کاویتاسیون قوی و موثر در ضدیخ به وجود بیاید.
۱- محافظت در برابر خوردگی
در سیستم خنک کاری موتور خودروها از فلزات مختلفی مانند آلومینیوم، فولاد و چدن استفاده می شود که با توجه به این تنوع، ضدیخ می بایست خاصیت ضد خورندگی قوی داشته باشد تا به فلزات استفاده شده در مسیر خنک کاری آسیبی وارد نکند. ضدیخ هایی که با فرآیند او ای تی ساخته می شوند دارای افزودنی هایی هستند که با تمام فلزات به ویژه قطعات آلومینیومی موجود در مسیر خنک کاری سازگار اند تا از زنگ زدگی و خوردگی آن ها جلوگیری کنند. در نتیجه بکارگیری از مواد ارگانیک موجب می شود تا عمر اجزای موتور طولانی تر شود.
۲- جلوگیری از تشکیل رسوب در سیستم خنک کاری
سیلیکات و فسفات موجود در ضدیخ های قدیمی موجب تشکیل رسوبات در سیستم خنک کاری می شوند و بازدهی سیستم مذکور را کم می کنند. از این رو در ضدیخ هایی که OAT اند خبری از فسفات و سیلیکات نیست تا  احتمال تشکیل رسوبات بسیار پایین بیاید.
۳- جلوگیری از وقوع کاویتاسیون
از مواد آلی ای نظیر نیتریت و آمین (عامل وقوع کاویتاسیون) در ضد یخ های ساخته شده بر پایه OAT استفاده نشده تا کاویتاسیون یا حفره زایی که پدیده مخربی برای واتر پمپ است رخ ندهد و این قطعه بتواند عمر طولانی تری داشته باشد.
فومن شیمی به کمک دانش خود در زمینه تولید سیالات قابل استفاده در خودرو و موتورسیکلت، ضدیخ هایش را بر پایه او ای تی طراحی کرده تا مشتریان و خریداران این محصول با خیال راحت از آن ها در خودرو و یا موتورسیکلت هایشان استفاده کنند.
با توجه به مزایایی که پیش تر به آن ها اشاره شد، پیشنهاد می شود برای خودروی خودتان از ضد یخ هایی که بر پایه OAT اند، مانند ضدیخ های کاسپین استفاده کنید تا عمر مفید قطعات و لوازم سیستم خنک کاری خودروی شما طولانی تر شود و هزینه نگهداری پایین بیاید.
۱- محافظت در برابر خوردگی ۲- جلوگیری از تشکیل رسوب در سیستم خنک کاری ۳- جلوگیری از وقوع کاویتاسیون :

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا