معرفی برند "اُپل"

cover
آدام اُپل آ گ Adam Opel AG (به آلمانی) شرکت خودروسازی آلمانی است، که از سال ۱۹۲۹ تا ۲۰۱۷ در تعلق شرکت خودروسازی آمریکایی جنرال موتورز قرار داشت و در ۶ مارس سال ۲۰۱۷ به قیمت ۲٫۲ میلیارد یورو تحت تملک گروه پژو سیتروئن (PSA) درآمد.

اين شركت در 21 ژانويه سال 1863توسط آدام اوپل (Adam Opel) تاسيس شد كه در ابتدا سازنده چرخ خياطی بود. اوپل اولين چرخ خياطی خود را در سال 1882 روانه بازار کرد و سپس با گسترش كار خود به توليد دوچرخه نيز پرداخت كه توليد دوچرخه تا سال 1937 ادامه داشت. 


آدام در سال 1886 به انگليس سفر كرد تا در مورد صنعت خودروسازی، اطلاعاتی كسب كند. او نمونه‌ای كوچك با خود به آلمان آورد؛ ولي عملا موفق به توليد خودرو نشد. 
آدام اُپل در سال 1895 درگذشت و کارخانه خودروسازي اُپل بعد از مرگ بنيانگذار خود شروع به توليد خودرو سواری نمود. در آن سال‌ها، پسران آدام اُپل با تشويق مادرشان تصميم به توليد خودرو گرفتند و در نهايت موفق به توليد اولين خودروی خود در سال 1899 شدند و در سال 1902 نمونه‌اي ديگر از اين خودرو را ساختند. 
7 سال بعد يعني در سال 1909، آنها يك خودروی دونفره برای استفاده پزشكان ساختند كه به ماشين پزشك (Doktorwagen) معروف شد.

 

در سال 1914 شركت اُپل به بزرگ‌ترين توليدكننده خودرو در آلمان تبديل شد به طوريكه در سال 1928، 37.5 درصد از بازار خودرو آلمان را به خود اختصاص داده بود. 
در سال 1920 اين شركت آنقدر گسترده شد كه به ركورد توليد يك ميليون خودرو در سال دست يافت و به دليل همين موفقيت‌ها، شركت خودروسازی آمريکايی جنرال موتورز در سال 1929 با خريد 80 درصد سهام شركت اوپل به بزرگترين شريك اُپل تبديل شد و در سال 1931 با خريد 20 درصد مابقی از سهام شركت اُپل ، شركت جنرال موتورز مالك 100 درصدي آن شد. 

تا سال ۱۹۲۸ اُپل توانسته بود ۳۷.۵٪ از بازار خودروی آلمان را در دست بگیرد و بزرگ‌ترین صادرکننده خودروی آلمان شود. در همین سال‌ها بود که این شرکت اولین خودروی هشت سیلندر خود را با نام Regent وارد بازار کرد. خودروهای RAK 1  و RAK 2 که از موتورهای جت استفاده می‌کردند نیز توانستند رکوردهای مختلف سرعت را جابجا کنند.

اُپل در سال ۱۹۳۵ اولین شرکت آلمانی شد که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو تولید می‌کرد. یکی از محبوب‌ترین خودروهای اوپل یعنی اُپل مدل P4 در افزایش تعداد خودروهای اُپل نقش مهمی ایفا می‌کرد. این خودرو تنها ۱۶۵۰ مارک قیمت داشت و به یک موتور ۱.۱ لیتری چهار سیلندر با ۲۳ اسب بخار مجهز بود.

همچنین اُپل اولین شرکتی بود که خودرویی با بدنه و شاسی یکپارچه تولید می‌کرد. این خودرو که اُپل المپیا نام داشت در سال ۱۹۳۵ عرضه شد.

در طول دهه سی اُپل رشد بسیار زیاید داشت و تا سال ۱۹۳۷ به مرز تولید سالانه ۱۳۰ هزار خودرو رسیده بود. کارخانه اُپل در روشلهایم بزرگ‌ترین کارخانه خودروسازی اروپا از نظر تعداد خودروهای تولیدی بود و در جهان نیز رتبه هفتم را داشت.

یکی دیگر از موفق‌ترین خودروهای اُپل به نام کاپیتان نیز در سال ۱۹۳۹ معرفی شد. این خودرو یک موتور شش سیلندر ۲.۵ لیتری داشت و به امکانات پیشگامانه‌ای مثل بدنه تمام فولاد، سیستم تعلیق مستقل، دفع‌کننده‌ حرکات هیدرولیک و سیستم گرمایشی آب گرم مجهز بود. تا سال ۱۹۴۰ که اُپل با آغاز جنگ جهانی دوم تولیداتش را متوقف کرد، بیش از ۲۵ هزار اُپل کاپیتان فروخته شده بود.

اين شركت در سال 1940 در زمان جنگ جهانی دوم مورد حمله هوايی قرار گرفت و ويران شد. پس از اندكی بازسازی، شركت اولين كاميون جنگي 5/1 تني خود به نام «اُپل بليتز» را ساخت و در سال 1947 نيز كاميون جنگي المپيا را توليد كرد، اما طي اين سال‌ها شركت با ركود مواجه بود و تنها 839 خودرو توليد كرد.


بعد از پايان جنگ، شركت با بازسازي كامل، دوباره توليدات عادي خود را از سر گرفت و به دوران اوج خود بازگشت،
در سال 1962 به دوران محبوبيت خود رسيد و در سال 1972 بزرگ‌ترين توليدكننده خودرو در آلمان شد.
در سال 1977، اُپل مدل‌هاي سناتور و مونزا را عرضه كرد كه بسيار مورد توجه قرار گرفت. در سال 1982 اُپل خط توليد جديد خود را در زاراگوزا اسپانيا براي توليد خودروی معروف اُپل كورسا راه‌اندازي كرد كه اين خودرو به محبوبيت زيادي رسيد.
شركت اُپل در سال 1993 كارخانه توليد موتور را در آمريكای شمالی به راه انداخت و در سال 1994 با توليد بيش از 30 ميليون خودرو در سال به عنوان مهم‌ترين حامي‌مالي از طرف فيفا براي جام‌جهانی 1994 در آمريكا انتخاب شد. اُپل در سال 1995 اولين كارخانه خود را در هلند و سپس در سال 1997 كارخانه‌ای ديگر را در ايتاليا تاسيس كرد.

 

فروش اُپل به پژوسیتروئن در یک قرارداد ۲.۲ میلیارد یورویی


گروه پژوسیتروئن با هدف رقابت بهتر در بازار اروپایی، برند اُپل شرکت جنرال موتورز را در قراردادی به ارزش ۲.۲ میلیارد یورو (۲.۳ میلیارد دلار) خریداری می کند.

پژوسیتروئن و جنرال موتورز در بیانیه مشترکی اعلام کردند انتظار می‌رود ادغام اُپل با پژوسیتروئن صرفه جویی سالانه ۱.۷ میلیارد یورو تا سال ۲۰۲۶ به همراه داشته باشد و اُپل دو درصد حاشیه سود تا سال ۲۰۲۰ و شش درصد حاشیه سود تا سال ۲۰۲۶ تولید خواهد کرد.

این قرارداد شامل اُپل آلمان و فعالیتهای انگلیسی این برند با نام وکس هال و فعالیتهای فاینانس واحد جنرال موتورز است. بانک بی ان پی پاریبا ۵۰ درصد از این واحد فاینانس را به ارزش حدود ۴۵۰ میلیون یورو خریداری می کند.

جنرال موتورز که اُپل را به مدت ۹۰ سال در اختیار داشته است، پس از ضرردهی این برند در سال ۲۰۱۶ که مجموع ضررش از سال ۲۰۰۹ را به حدود ۹ میلیارد دلار رساند، به فروش آن اقدام کرد.

پژوسیتروئن انتظار دارند با ادغام اُپل ، ۱.۲ میلیون دستگاه به تحویل سالانه خودروهای این گروه اضافه می شود. 

طبق بیانیه جنرال موتورز، فروش اُپل یک هزینه غیرنقدی چهار تا ۴.۵ میلیارد دلاری را به همراه دارد و با قرارداد فروش این برند، تلاشها برای واگذاری داراییهای نامطلوب ادامه پیدا می کند و حدود دو میلیارد دلار نقدینگی آزاد می شود که برای بازخرید سهام مورد استفاده قرار می گیرد.

این خودروساز آمریکایی از طریق ضمانتهایی که در بخشی از این توافق صادر شده می شود، حق خرید سهام پژوسیتروئن را خواهد داشت. جنرال موتورز و پژوسیتروئن توافق برای اُپل به منظور تامین برخی از مدلهای واحد استرالین هولدن و بوئینگ را ادامه خواهند داد.

با این توافق پژوسیتروئن به دومین خودروساز بزرگ اروپا تبدیل می شود و رنو را پشت سر می گذارد. این گروه خودروسازی فرانسوی پس از اینکه در سالهای اخیر سهم بازارش را از دست داد، در سال ۲۰۱۴ تحت حمایت مالی دولت فرانسه و شرکت دانگ فنگ موتور چین قرار گرفت و تحت ریاست کارلوس تاوارس، توجهش را به رشد معطوف کرد.

هدف وی از ادغام پژوسیتروئن با اوپل، ایجاد یک غول اروپایی از طریق کاهش هزینه‌ها، ترکیب تلاشهای توسعه ای و بهره برداری از مهندسی آلمانی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با افزودن شدن اوپل، گروه پژوسیتروئن ۱۶ درصد از بازار خودروی اروپا را در اختیار خواهد داشت و پس از فولکس واگن با ۲۴ درصد سهم بازار قرار می گیرد.

 

اوپل در ایران

 

اوپل در ابتدا با مدل های کورسا، وکترا، اومگا و.... به ایران آمد و توانست به محبوبیت برسد، اما پس از آن با ممنوعیت واردات خودرو تا چند سال خبری از محصولات آن در بازار ایران نبود.

در سال‌های اخیر ابتدا شرکت توان خودرو جی و پس از آن ساپرا موتور ادعای نمانیدگی این برند آلمانی و واردات و عرضه مدل های مختلف آن را داشتند، اما هر دو در عرضه محصولات خود بسیار ضعیف عمل کردند تا حاصل آن تلاش‌ها، تنها عرضه چند نمونه انگشت شمار اوپل موکا باشد.

آرم شرکت اوپل

 

آرم شرکت اوپل از سال 1937 شامل يک شکل پيکان مانند بود که درون يک دايره قرار داشت. اين شکل پيکان مانند يک پرنده مهاجر تيزپرواز را تداعی مي‌کرد که در حال طی کردن محيط کره زمين بود. اکنون اين لوگو به يک صاعقه کوچک در راستای افقی در يک دايره تبديل شده است. اين صاعقه از طرفي نماد تند و تيز بودن است و از طرف ديگر نمادی از نيروی الکتريسيته مي‌باشد، چون تاسيس کارخانه اتومبيل سازی اوپل مصادف بود با آغاز عصر الکتريسيته. 

اوپل با شهرتی كه به دست آورده، امروزه محصولاتش به بيش از 90 كشور جهان صادر مي‌شود و از آنجا كه محصولات اوپل كيفيت و زيبايی خاصي دارند، در دنيا با استقبال خوبی مواجه می شوند. اين شرکت بيش از 46 هزار کارمند دارد.

مطالب دیگر

نظرات