خودرو

مرسدس جی کلاس الکتریکی معرفی شد


مرسدس نسخه جدید و الکتریکی مدل افسانه‌ای و محبوب کلاس‌جی را معرفی کرد. این مدل اولین خودروی مرسدس است که از سیستم جدید نام‌گذاری کمپانی استفاده می‌کند و به جای گرفتن نشان EQG، نام کامل آن G580 with EQ Technology است و با نام کوتاه G580 EQ نیز از آن یاد می‌شود. این شیوه نام‌گذاری در محصولات آتی الکتریکی مرسدس ادامه خواهد یافت. به نظر می‌رسد مرسدس توانسته وعده‌ها و انتظارات مربوط به مرسدس جی‌کلاس الکتریکی را برآورده کند.
مرسدس جی‌کلاس الکتریکی مجهز به یک پیشرانه با چهار موتور الکتریکی است که هر کدام قادر به تولید ۱۴۵ اسب بخار هستند و قدرت خروجی ترکیبی خودرو را به ۵۷۹ اسب بخار می‌رسانند. گشتاور آن نیز عدد تحسین‌برانگیز ۱۱۶۴ نیوتن‌متر اعلام شده است و خودرو به ۴.۷ ثانیه زمان نیاز دارد تا شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را رد کند. البته مرسدس می‌گوید تقویت ویژگی‌های آف‌رودی خودرو در اولویت بوده و به همین خاطر، نسخه الکتریکی می‌تواند عملکرد بسیار بهتری از نسخه درون‌سوز مرسدس جی‌کلاس در شرایط دور از جاده داشته باشد. هر کدام از چهار پیشرانه الکتریکی مرسدس G580 EQ جعبه‌دنده دوسرعته خود را دارند و به جای قفل‌های سنتی دیفرانسیل، خودرو از کنترل اختصاصی هر موتور برای مدیریت شرایط سخت و چالش‌برانگیز استفاده می‌کند. ترکشن این نسخه به قدری خوب است که جی‌کلاس الکتریکی می‌تواند شیب‌های تا زاویه ۳۵ درجه را به راحتی و بدون این که پیشرانه و باتری و قطعات الکتریکی آن‌ها صدمه ببینند یا جابجا شوند طی کند. این نسخه همچنین می‌تواند از سطوح آبی با عمق ۸۵۰ میلی‌متر رد شود. در این بخش شاهد تقویت ۱۵۰ میلی‌متری عملکرد در آب در مقایسه با نسخه درون‌سوز هستیم. اگر پورت شارژ خودرو کمی بالاتر بود شاید می‌شد انتظار عملکرد حتی بهتری هم از مرسدس G580 EQ داشت. مرسدس G580 EQ از شارژ سریع ۲۰۰ کیلووات پشتیبانی می‌کند و مسافت قابل پیمایش آن در چرخه WLTP به ۴۷۰ کیلومتر می‌رسد. با توجه به افزایش وزن ۶۰۰ کیلویی خودرو نسبت به نسخه درون‌سوز که وزن کلی خودرو را به ۳۰۸۵ کیلوگرم می‌رساند،‌ مسافت قابل پیمایش آن با یک باتری شارژ کامل چندان هم بد نیست.
به غیر از چند عنصر، تفاوت‌های ظاهری چندانی بین نسخه جدید فیس‌لیفت درون‌سوز و الکتریکی مرسدس جی‌کلاس دیده نمی‌شود. این تفاوت‌ها به جلوپنجره کمی متفاوت و کاپوت تغییریافته با هدف بهبود جریان هوا محدود می‌شود. در نسخه الکتریکی امکان تبدیل کردن نگه‌دارنده تایر زاپاس در عقب به محل کابل شارژ هم وجود دارد. این نسخه از همان شاسی body-on-frame استفاده می‌کند و دیگر تفاوت آن، اضافه شدن بسته باتری ۱۱۶ کیلووات ساعتی به این سازه است. مرسدس G580 EQ از جدیدترین نسخه سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی مرسدس که MBUX نام دارد بهره می‌برد. نورپردازی داخلی هم از دیگر تجهیزات استاندارد است اما خریداران باید برای مواردی مثل ورود بدون کلید، نگه‌دارنده‌های فنجان با قابلیت کنترل دما، سیستم صوتی ۳بعدی سوراند Burmester و سیستم شفاف دوربین کاپوت هزینه‌های جداگانه بپردازند.

هزینه نسخه پایه و استاندارد مرسدس جی‌کلاس در آلمان ۱۴۲ هزار و ۶۲۲ یورو (برابر با ۱۵۲ هزار و ۶۲۰ دلار) است. قیمت محصول در بازارهای بریتانیا و ایالات متحده فعلا اعلام نشده است. از لحاظ قیمتی،‌ این مدل بین نسخه درون‌سوز G500 و مدل G63 قرار خواهد گرفت اما خریداران به مجموعه‌ای از آپشن‌ها و تجهیزات گران‌تر نیز دسترسی دارند. بسته آپشنال AMG-Line به عنوان مثال، چرخ‌های ۲۰ اینچی مخصوص AMG را جایگزین چرخ‌های نسخه استاندارد می‌کند و از ویژگی‌های دیگری هم مثل فولاد ضدزنگ و فرمان اسپرت بهره می‌برد. امکان شخصی‌سازی خودرو با استفاده از برنامه Manufaktur مرسدس نیز وجود دارد. طرفداران اختصاصی مرسدس نیز می‌توانند نسخه موسوم به Edition One را خریداری کنند که ۱۹۲ هزار و ۵۲۴ یورو (برابر با ۲۰۶ هزار و ۱۰۸ دلار) قیمت دارد و در پنج رنگ مخصوص (از جمله رنگ South Sea Blue Mango) عرضه می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا