خودرو

جهان خودرو؛ بنز روش نامگذاری مدل‌هایش را تغییر داد

عصر خودرو – بنز مدل الکتریکی کلاس G را در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی کرد. این کارخانه می‌گوید کلاس G الکتریکی در همه موارد از جمله توانایی حرکت در مسیر‌های ناهموار، همتراز یا بهتر از مدل بنزینی و دیزل این کلاس است. کلاس G الکتریکی اولین مدل بنز است که برخلاف مدل‌های الکتریکی دیگر کارخانه با پیشوند EQ نامگذاری نشده است. این ماشین به جای EQG با نام G ۵۸۰ به بازار عرضه می‌شود و بنز برای متمایز کردن آن از مدل بنزینی و دیزل عبارت «با تکنولوژی EQ» را به نامش اضافه کرده است. مرسدس-بنز زیرمجموعه EQ را سال ۲۰۱۶ میلادی معرفی کرد و تا الان ماشین‌های الکتریکی خود را با این نام به بازار عرضه کرده است. مثلا مدل الکتریکی کلاس GLA با نام EQA فروخته می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » به نقل از انتخاب، این هفته در جهان خودرو: رونمایی از مدل الکتریکی مرسدس-بنز کلاس G در نمایشگاه خودروی پکن، کانسپتی که چهره آینده ماشین‌های فولکس‌واگن را نمایش می‌دهد، سومین مدل از سری جدید محصولات مینی و شاسی‌بلند جدید اسمارت که با سرنشینان گفتگو می‌کند. بازگشت نام‌های قدیمی مرسدس-بنز مدل الکتریکی کلاس G را در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی کرد. این کارخانه می‌گوید کلاس G الکتریکی در همه موارد از جمله توانایی حرکت در مسیرهای ناهموار، همتراز یا بهتر از مدل بنزینی و دیزل این کلاس است. کلاس G الکتریکی اولین مدل بنز است که برخلاف مدل‌های الکتریکی دیگر کارخانه با پیشوند EQ نامگذاری نشده است. این ماشین به جای EQG با نام G580 به بازار عرضه می‌شود و بنز برای متمایز کردن آن از مدل‌ بنزینی و دیزل عبارت «با تکنولوژی EQ» را به نامش اضافه کرده است. مرسدس-بنز زیرمجموعه EQ را سال ۲۰۱۶ میلادی معرفی کرد و تا الان ماشین‌های الکتریکی خود را با این نام به بازار عرضه کرده است. مثلا مدل الکتریکی کلاس GLA با نام EQA فروخته می‌شود. بریتا سیگر، مدیر بازاریابی مرسدس-بنز می‌گوید مشتریان این تمایز را دوست ندارند و می‌خواهند ماشین‌شان در طبقه‌بندی کلاسیک بنز نامگذاری شود. به همین دلیل کارخانه تصمیم گرفته زیرمجموعه EQ را کنار بگذارد. خانم سیگر گفت تنها مدل‌های EQE و EQS که معادل بنزینی ندارند نام EQ را حفظ خواهند کرد و از این به بعد مدل‌های الکتریکی در قالب کلاس‌های موجود بنز طبقه‌بندی خواهند شد.
کلاس G الکتریکی از نظر ظاهری تفاوت بسیار کمی با مدل بنزینی دارد. بخشی از فن‌آوری الکتریکی ماشین از شاسی‌بلند EQE بنز گرفته شده، اما موتور الکتریکی‌ ویژه‌ای برای این مدل ساخته شده است. هر چرخ یک موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۵۸۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین ۴.۷ ثانیه و حداکثر سرعتش به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. حداکثر مسافتی که کلاس G الکتریکی با هر بار شارژ حرکت می‌کند ۴۷۳ کیلومتر اعلام شده است.
بنز می‌گوید الکتریکی بودن قابلیت‌های بهتری به ماشین داده است. مثلا می‌تواند در آب به عمق ۸۵ سانتی‌متر حرکت کند که ده سانتی‌متر عمیق‌تر از مدل بنزینی و دیزل است. همچنین امکانی به ماشین اضافه شده که می‌تواند در جا ۳۶۰ درجه دور خود بچرخد. امکان جدید دیگر دوربین‌هایی است که زیر ماشین را به راننده نشان می‌دهد تا بتواند در مسیرهای ناهموار بهتر تصمیم بگیرد. برای ماشین سیستمی ساخته شده که صدایی مشابه با صدای موتور مدل دیزل کلاس G را از بلندگوها پخش می‌کند تا حسی مشابه برای راننده ایجاد کند.
کلاس G در دهه هفتاد میلادی به پیشنهاد محمدرضا پهلوی، پادشاه ایران به عنوان یک ماشین نظامی ساخته شد. اما این ماشین چند سالی است که به یک خودروی لوکس تبدیل شده است. مدل الکتریکی در کنار مدل‌های بنزینی توسط کارخانه ماگنا در اتریش ساخته می‌شود. قیمت پایه ماشین در آلمان ۱۴۳ هزار یورو (۱۵۳ هزار دلار) است.
فولکس‌واگن در نمایشگاه خودروی پکن از کانپستی رونمایی کرد که می‌گوید مناسب با سلیقه مشتریان چینی طراحی شده و الهام بخش مدل‌های جدیدی است که برای جوانان تولید خواهد شد. کانسپت ID. Code یک شاسی‌بلند اسپرت است که چهره‌ای متفاوت با مدل‌های کنونی کارخانه دارد. آندراس مینت، مدیر طراحی فولکس‌واگن می‌گوید در طراحی این ظاهر جدید می‌خواسته ماشین در عین دوستانه بودن حسی عضلانی و اسپرت داشته باشد.
چراغ‌‌های جلوی ماشین در نواری باریک و نورانی قرار گرفته و مجموعه‌ای از لامپ‌های کوچک است که فرم‌های مختلفی را نمایش می‌دهد. مثلا با نزدیک شدن راننده به ماشین چراغ‌ فرمی شبیه چشم انسان می‌گیرد و چشمک می‌زند. برای راننده یک دستیار مجازی ساخته شده که تصویرش روی پنجره جلو نمایش داده می‌شود و اطلاعاتی نظیر میزان شارژ، وضعیت هوا و قرارهای راننده را پیش از سوار شدن به او اطلاع می‌دهد. ساخت این آواتار واکنشی به رقیبان چینی فولکس‌واگن و علاقه زیاد مشتریان چینی به فن‌آوری‌های جدید از جمله دادن دستورهای صوتی برای کنترل ماشین است.
اتاق کانسپت جدید فولکس‌واگن با الهام از خانه طراحی شده است. فولکس‌واگن می‌گوید ماشین بعد از خانه و محل کار، سومین فضایی است که مردم در آن زندگی می‌کنند و با خودران شدن ماشین‌ها باید بتوانند خود را سرگرم کنند یا با یکدیگر گفتگو کنند. کانسپت آی‌دی کد قدم اول در برنامه تازه فولکس‌واگن برای حفظ موقعیتش در بازار چین است. این شرکت سال‌ها پرفروش‌ترین خودروساز در چین بود، اما اواخر سال ۲۰۲۲ کارخانه چینی BYD جایش را گرفت. سهم فولکس‌واگن از بازار چین در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۹ درصد بود، اما حالا به ۱۴ و نیم درصد کاهش یافته است. اولیور بلوم، مدیر گروه خودروسازی فولکس‌واگن به تازگی گفته این شرکت در حال حاضر امکان پس گرفتن مقام اول را در چین ندارد. برنامه فولکس‌واگن این است که سهمش از بازار چین را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵ درصد برساند. این سهم به فولکس‌واگن اجازه می‌دهد سالانه حدود چهار میلیون دستگاه ماشین در این کشور بفروشد. سومین مینی
مینی سومین مدل از سری جدید محصولاتش را در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی کرد. این ماشین که نامش ایس‌من (Aceman) است، اولین مدل کارخانه است که فقط با قوای محرکه الکتریکی ساخته خواهد شد. مینی ایس‌من در محصولات کارخانه بین هچ‌بک کوچک کوپر و شاسی‌بلند بزرگ‌تر کانتری‌من قرار می‌گیرد. ظاهر ماشین ترکیبی از این دو مدل است و در طراحی‌اش بر جادار بودن اتاق تاکید زیادی شده است.
ماشین بر روی پلتفرمی ساخته شده که ب‌ام‌و، مالک مینی با کمک شریک‌ چینی‌اش گریت‌وال ساخته است. دو مدل از ایس‌من تولید می‌شود. قدرت مدل قوی‌تر ۲۱۸ اسب بخار است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل ۷.۱ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است. مینی قرار است در آینده یک مدل اسپرت هم از ایس‌من تولید کند. ایس‌من در بازاری شلوغ رقابتی سخت پیش رو دارد. علاوه بر ولوو EX30 که نزدیک‌ترین رقیبش است، رنو مگان الکتریکی، جیپ اونجر، فورد پوما و اسمارت #۱ از دیگر رقیبان جدی مینی ایس‌من هستند.
مینی ایس‌من ابتدا در چین و از سال ۲۰۲۶ در کارخانه مینی در شهر آکسفورد انگلستان تولید خواهد شد. مینی قرار است یک مدل چهار در و یک مدل بدون سقف از کوپر هم تولید کند که با آنها تعداد مدل‌های این کارخانه به پنج مدل خواهد رسید. اسمارت بزرگ
اسمارت، خودروساز آلمانی-چینی در نمایشگاه پکن از یک شاسی‌بلند رونمایی کرد که بزرگ‌ترین مدلی است که این کارخانه تاکنون تولید کرده است. این ماشین که نامش #۵ است در فرم یک کانسپت با امکانات و قابلیت‌های آف‌رود نمایش داده شد. اسمارت به صورت مشترک در مالکیت مرسدس-بنز و جیلی است. این شرکت دو شاسی‌بلند کوچک الکتریکی در محصولاتش دارد و #۵ که در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به بازار می‌آید، سومین مدل کارخانه خواهد بود.
ظاهر #۵ با دو مدل دیگر اسمارت فرق دارد و با خطوط زاویه دار و چهره‌ای خشن‌تر طراحی شده است. اسمارت اطلاعات زیادی از ماشین منتشر نکرده، اما انتظار می‌رود از نظر فنی با محصولات دیگر گروه خودروسازی جیلی نظیر ولوو EX30، پل‌استار ۴ و زیکر X اشتراک زیادی داشته باشد. تفاوتی که این مدل با ماشین‌های دیگر جیلی دارد، استفاده از ساختار الکتریکی ۸۰۰ ولتی است که باعث افزایش سرعت شارژ ماشین می‌شود. اسمارت می‌گوید شارژ باتری از ده تا ۸۰ درصد تنها ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا ۵۵۰ کیلومتر حرکت کند. برای مقایسه مدل #۱ که از ساختار الکتریکی ۴۰۰ ولتی استفاده می‌کند، برای شارژ ده تا ۸۰ درصد نیم ساعت زمان نیاز دارد و با هر بار شارژ تا ۴۳۵ کیلومتر حرکت می‌کند.
اسمارت قدرت #۵ را اعلام نکرده و تنها گفته این مدل دو موتور الکتریکی خواهد داشت. این کارخانه همچنین می‌گوید #۵ را به هوش مصنوعی مجهز کرده که شوخ طبع است و می‌تواند با سرنشینان گفتگو کرده و آنها را سرگرم کند. اسمارت قرار است یک مدل دیگر هم در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه کند. فروش سالانه کارخانه در حال حاضر ۸۸ هزار دستگاه در سراسر جهان است، اما مدیران کارخانه امیدوارند با اضافه شدن این مدل‌های تازه فروش تا سال ۲۰۲۵ به ۱۳۰ هزار دستگاه در سال برسد.
دانلود با کیفیت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا